Turen inn til Oslo ble helt fantastisk. Traff både gamle og nye venner. Blandt annet traff jeg de to andre jeg skal dele leilighet med i New York. De var så koselige og vi hadde det veldig gøy. Magna og jeg kjørte inn og på veien ble det et lite stopp på IKEA. Kan ikke akuratt si at vi handlet så veldig mye, men is ble det :-) Så ble det litt shopping, har funnet meg to nye vinterjakker og så satt vi oss ned å spiste. På kvelden traff jeg Hilde og Marte hadde invitert oss på kveldsmat.

Mine to fine fremtidige fysioterapauter :-)

Fikk også treffe flotte Martha :-) Vi gikk rundt i Oslo og handlet litt før vi spiste på peppes.

Og selvfølgelig tok vi turen innom Starbucks som har kommet til Oslo. Vi ble sittende en god stund og skravle og koste oss med kaffen.

Det ble faktisk to turen på Starbucks. Andre gangen satt jeg og leste mens jeg ventet på Magna. Fant denne boken på Nomaden og siden jeg reiser dit over nyttår tenkte jeg at det var greit å lese litt om landene først. Så langt er det veldig interessant.

Nå er jeg tilbake på Hamar og idag har jeg vært på jobb. Imorgen er det jobb fra morgen til kveld og det er bare to dager til jeg reiser til Bergen!

Bilen er tilbake på Hamar og jeg har fått kjørt masse. Igår kjørte jeg onkel til Gardemoen og på vei tilbake ble det høy musikk på i bilen og koser meg sånn bak rattet. Idag kjører Magna og jeg inn til Oslo og imorgen treffer jeg de to andre jeg skal dele leilighet med i New York. Det blir koselig og gleder meg masse til å treffe de. Ellers blir det julegave shopping og skal treffe en del venner så det blir noen koselige dager :-) En fantastiske måte å starte en ny uke på!

Enda en uke er forbi og jeg syns bare ukene går fortere og fortere. Helt rart at det ikke er så lenge til New York og jeg gleder meg sånn. Men det er så mye annet å glede seg til før det. Imorgen reiser jeg inn til Oslo, neste helg skal jeg en tur til Bergen, så er det advent og jul og så reiser jeg bort over nyttår. Og i Desember blir det også en tur til Haugesund. Masse reising, men det er jo så gøy. På fredag fikk jeg også post fra Nelly. Har ikke bestilt sko derfra før, men var veldig fornøyd med det jeg bestilte nå. Så gøy å få store pakker i posten og fikk blandt annet disse to skoene.

Veldig fornøyd med disse og de under blir nok brukt til jul :-)

Har også fått to genseren som jeg er veldig fornøyd med og som bare kostet litt over 100 kr, alltid gøy å finne fine ting på salg! Fant også disse tre bokstøttene som jeg syns var veldig kreative og fine julegaver til venner som er glad i bøker.

Klokka er kanskje min favoritt. Det er søndag og jeg har fri så dette blir en rolig dag sammen med Mormor, Morfar og Onkel som kom igår Veldig kjekt å ha folk i hus igjen. Blir nok sikkert til kjøring idag også og det er så gøy!

Om 70 dager sitter jeg på flyet til New York og det er egentlig helt rart. Har aldri vært i USA før og nå skal jeg faktisk studere i New York. Gleder meg masse. Nå som vi har funnet flybiletter, lelighet og neste uke skal jeg på intervju på ambassaden er snart alt i boks. Det eneste som gjenstår er å reise ned dit. Helt ufattelig.

Bilder - pinterest.com

Idag er det mandag og siden det ble masse jobbing forrige uke gleder jeg meg til å ta det litt mer med ro denne uka og har allerede fri imorgen! Neste uke skal jeg jo til Oslo og så reiser jeg til Bergen til helgen for å treffe ei venninne som jeg ikke har sett siden September. Det skal bli så koselig! Så det er masse å se fram til og snart er det advent og jul også. Gleder meg til jeg kan starte å høre på julemusikk. Vi hørte på julemusikk når vi lagde pepperkaker hos Mamma og Pappa, men det ble litt for tidlig å starte med det på fult når jeg kom hjem igjen. Men gleder meg til det blir jul på fult. Litt morsomt blir det jo også å være i Norge i advent tiden. Tror jeg får skikkelig julestemming! :-)

Nå er det faktisk nesten en uke siden jeg dro fra Uzbekistan - som tiden flyr! Denne uka har jeg vært så opptatt at jeg ikke har fått tid til å legge ut bildene fra min fantastiske uke med familien min. Tiden ble brukt til å være med Mamma & Pappa og gutta og jeg kan egentlig ikke si at jeg gjorde så veldig mye annet. Men det var en helt utrolig koselig uke og tiden gikk alt for fort. Men det er heldigvis ikke så alt for lenge til jeg ser de igjen. Neste tur gå til Oman og Dubai og jeg ser fram til enda en uke med familien :) Her er noen bilder fra uka:

Mens jeg var der ble det pepperkaker baking og pyting. Utrolig koselig og jeg fikk skikkelig julestemning.

Meg og gutta :)

Jeg fikk også være med Filip i pre-school. Han viste oss hva de drev på med og lærte oss forskjellige spill. Utrolig koselig.

Å komme hjem til hjemmelagde smultringer er alltid stas!

Siste kvelden ble det en til tur på Amartetto. Her er hele familien samlet (pappa tar bilde) og det var en veldig koselig kveld :)

Idag har Mamma og jeg vært en tur oppe på en lokal bazar hvor de selger alt fra frukt og grønt til tepper og sminke. Det ble ikke så mye shopping akuratt, men fikk faktisk tak i to par briller hos "optikeren".

Den lokal optikeren på markede. Jeg kjøpte et par briller på en bazar forrige gang jeg var her og syns de er utrolig gode. Jeg er jo så heldig å ha -1 på begge øynene så det er lett å få tak i briller og idag fant jeg to fine som jeg likte så de ble med hjem. Når jeg sto der var det ei dame som kom bort og skulle ha briller, men jeg tror ikke hun viste hvilken styrke hun skulle ha. Hun tok da på seg forskjellige briller og så ned på avisen som lå der for å se hvilken styrke hun leste best med. Her er det ikke noen fancy tester, nei, bare hvilke briller man leser best med :-)

Mamma og jeg hadde lunsj på Amaretto, en av favoritt resturantene mine her i Tashkent. Det ble det jeg alltid bestiller - pita bread, greek salad og chicken cesar salad. Like god hver gang.

Kom også hjem til hjemmelaget smultringer idag og de var så gode. Utrolig godt med litt variasjon fra taco som jeg har hele tiden hjemme.

Har vært mye med den kjekke gutten her idag :-)

Måtte bare ta bilde av denne stakkars bilen som hadde blitt helt innestengt. Hvordan han har tenkt å komme seg ut vet jeg ikke, men bilene ved siden av står helt sikkert i fri, noe som ikke er uvanlig når man parkerer alle biler inne. Så alt man trenger å gjøre når man har blitt parkert inne er bare å dytte en bil eller to...  Og i tillegg så opplyser skiltet her om at det er viktig at man løper over fortauet og ikke går... Sier kanskje litt om sikkerheten som fotgjengere ...

Da har jeg endelig kommet til Uzbekistan og jeg har hatt en fantastisk dag med familien. Hadde ekstra god tid på gardemoen i går pga. at toget bare gikk hver andre time. Da ble det en time på starbucks med en god FrappeMocha. Hadde også selvfølgelig overvekt, selv om jeg hadde lov til å ha 30 kg. Kofferten min veide 32 kg, men hadde heldigvis litt ekstra plass i håndbagasjen. Litt TaxFree shopping ble det selvfølgelig og - julegodt, kritt og tyggis hadde familien bestilt og det ble selvfølgelig med. Idag landet jeg tidlig tidlig på morgenen, klokken 3! Og klokken fire var jeg endelig ute av flyplassen. Idag har vi ikke gjort så mye, spilt spill og bare hatt det koselig sammen.

Kristian og jeg var som alltid på lag når vi spilte passport. Et bedre spill tror jeg ikke finnes og det er bare så utrolig dumt at de ikke selger det lengre.

Vinnerne - Pappa & Isak.

Big Sister & Little Brother

God helg. Denne uka har gått så utrolig fort og jeg vet egentlig ikke hvor tiden ble av. Rart å tenkte på at jeg fikk lappen på mandag, følels på en måte som det var i går, men på den andre siden følels det ut som om det var en evighet siden. Men nå er det endelig fredag og jeg har faktisk FERIE! Om to dager reiser jeg ned til Mamma og Pappa og gjett om jeg gleder meg. Tror jeg kommer til å ha en fantastisk uke med familien. Men før jeg reiser er det en del ting jeg må gjøre blandt annet handle og ikke minst pakke. Skal ha med en del ting ut, så jeg må bruke morgendagen på det. Men tilbake til overskriften, så er det helt rart å tenkte på at det var bare et år siden jeg dro til Bolivia og så derfor igjennom noen bilder fra turen vår til Machu Picchu. Det var en helt fantastisk tur og vi opplevde så utrolig mye. Vi tok en fire dagers tur som besto av en "downhill" sykkeltur, to dagers hiking, zip line og selvfølgelig klatre opp til Machu Picchu.

Her var vi klare for å sykkle ned fra 4200 moh til 1200moh. Utrolig spennende sykkeltur, spesielt med tankte på at bremsene på sykklene ikke var helt i orden... :)

Ingvild og jeg i Cusco. Vi var her en dag etter Inka Trail turen vår. En utrolig liten og sjarmerende by, som vi ikke fikk sett så mye av, fordi den hadde Starbucks. Etter fire lange dager med mye aktivitet og lite søvn var det utrolig deilig å slappe av med en Starbucks.

Dag to var en laaang gå tur opp i fjellene. Utrolig mye vakkert å se på, lekker natur, vi lærte masse om Inka befolkningen og tygde coca blader. En spennende dag.

Deler av stien var veldig smal og bratt...

Dag tre kunne vi velge å ta zip line og dette ble det selvfølgelig på oss fire. Ingen av oss hadde prøvd det før, men det var utrolig gøy.

Wohoo! Dette skal jeg gjøre igjen neste gang jeg får sjansen. Siste stopp var en varmkilde der de hadde laget tre forskjellige basseng. De hadde gjort det utrolig fint og et utrolig fint sted å komme til etter 8 timer gåing i fjellet.

Og siste men ikke minst - Machu Picchu! Vi sto opp klokken 4 for å starte å gå de 2100 trappetrinnene opp til Machu Picchu. Selvfølgelig var dette den dagen hvor det regnet, men heldigvis stoppet det når vi var på toppen. Det var helt magisk å være der og vi lærte masse av guiden vår om stedet. På min tidligere blogg skrev jeg dette etter turen: "What I thought was interesting was that the place was build in the 1400, but it was abandoned about a century later at the time of the Spanish Conquest. It then wasn?t internationally known until the 1911 when an American came looking for it. They then restored most of it, but according to our guide it didn?t really become a tourist attraction until the 1940′s. Machu Picchu is 2430 meters above sea level and a place that you should visit. Well worth the trip. During our tour with the guide he told us that in 1911 when the place was found they also found a lot of treasures that they wanted to examine. They made a deal with Yale University for further studying and Yale was supposed to keep them for a period of 18 months. However, after those 18 months only a small fraction of the treasures were returned. According to the guide, Yale got 40,000 treasures and only 500 were returned."

Et helt fantastisk og utrolig sted! Vel verdt reisen ned til Peru. Jeg får bare så utrolig lyst til å reise tilbake når jeg ser disse bildene, men turen blir nok ikke den samme uten Hilde, Ingvil og Eirunn :)

Ditt navn her

"Image and video hosting by TinyPic"

Hei! Jeg heter Elise og studerer sykepleien i Oslo. Jeg skriver for det meste om min hverdag som student, reiser, matglede og det som faller meg inn.

Legg meg til som venn

· Januar 2015 · Desember 2014 · November 2014 · Oktober 2014 · September 2014 · August 2014 · Juli 2014 · Juni 2014 · Mai 2014 · April 2014 · Mars 2014 · Februar 2014 · Januar 2014 · Desember 2013 · November 2013 · Oktober 2013 · September 2013

· Blogg · Hverdag · Matglede · New York · Reise

Søk i bloggen

Linker

· blogg.no · Få din egen blogg!

Design

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgiver av bloggen. All bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver.
Bloggen ligger på
blogg.no og annonser på bloggen selges av Mediehuset Nettavisen. Ansvarlig redaktør for Mediehuset Nettavisen er Gunnar Stavrum.