Nå er jeg tilbake i Oslo og har allerede startet på studiet igjen. Jeg har hatt en helt fantastisk ferie, men det var også godt å komme tilbake til Oslo og ny leilighet. Jeg starter på mitt 2. år på sykepleien og i år har jeg mye praksis noe som jeg syns er veldig spennende. Da får man virkelig et innblikk i hvordan det er noe som er helt annerledes enn å lese om det i pensumbøkene. De siste dagene har mye av tiden gått til å innrede rommet mitt, men jeg mangeler fortsatt et par ting som jeg gleder meg til kommer på plass. Jeg har blandt annet bestilt et bord på IKEA som jeg håper at kommer snart.

Siden jeg har flyttet mer sentralt har jeg også meldt meg in i SiO. I fjor ble det litt for lang reisevei syns jeg, men i år er jeg klar for flere treninger der. Jeg dro ned i dag og fikk meldt meg inn og trent litt og liker at det ikke er så alt for langt å gå. På sykkel tar det sikkert bare et par minutter. Men nå er planen å få unnagjort litt lesing før jeg skal i forelesing i kveld og så på konsert etter! :-)

Roma er helt fantastisk! Vi fløy direkte fra Santorini til Roma og flyturen gikk veldig greit og vi kom oss fort inn til Roma. Den første dagen dro vi til Villa Borghese museum som tydeligvis inneholder verdens største private samling av bilder og kunst. Her var vi en times tid før vi gikk mot Trevi fontenen, som desverre er under konstruksjon. Vi fant en restaurant like i nærheten og satt oss ned for å spise pizza.

Pizzaen var selvfølgelig utrolig god! Etter middagen vandret vi bare litt i gatene, orienterte oss litt før vi dro tilbake til hostellet. I går dro vi til Vatican staten og i dag står Colloseumet for tur :)

Santorini er en helt fantastisk øy. Vi tok båten fra Athen tidlig og turen over tok 7 timer. Det finnes raskere båter, men de var også dyrere og vi fant ut at det gikk helt fint å bruke 7 timer på båten til over halv pris. Vi sov for det meste på båten og fikk så vidt se noen andre øyer på turen. På bryggen tok vi en taxi til stedet vi bor på og det var utrolig bratt oppover. Store busser møtte på hverandre og da var jeg ekstra glad for at jeg satt i en liten bil og ikke en stor buss. Vi bor på et veldig fint hostell en kort gåtur fra Fira, som ligger litt sør på øya. Første dagen tok vi turen opp til Oia for å spise middag og se på solnedgangen, som skal være en av de fineste solnedgangen i verden... Etter at solen hadde gått ned ble det helt kaos da mange skulle ta bussen sørover på øya. Dagene her på Santorini har for det meste gått til soling og bading på stranden. Jeg har også prøvd å kjøre en ATV, noe som var utrolig gøy og bilder fra det kommer senere :)

Siste dag i Athen tok vi en dagstur til Cape Sounion som ligger to timer unna Athen. Cape Sounion er et tempel som ble byggd for Poseidon, som er havets Gud, og ble bygget for at de som reiste mot Athen skulle være trygge. Det var en liten landsby nedenfor tempelet og turen er vel verdt de fire timene i buss. Etter å ha gått en liten tur rundt i omrdået og sett på tempelet satt vi oss ned på en restaurant og spiste lunsj. Etter at vi kom tilbake til Athen gikk vi å fikk shoppet litt. Det ble blandt annet en liten tur innom Sephora hvor vi hadde det skikkelig gøy med å prøve hår. Haha, fant ut at pannelugg er noe jeg overhodet ikke kler, men det var fortsatt gøy å prøve.

Det ble en litt spontan dagstur til Agina siste dagen i Athen. Vi måtte ned til brygga for å hente båtbillettene våre til Santorini og spurte om de hadde noen billetter igjen til en øy ikke så langt unna Athen. De hadde en båt som skulle dra om 15 minutter til Agina så etter å ha betalt løp vi til båten og var på vei til en øy vi ikke viste noen ting om, annet enn at de hadde strender. Da vi kom oss til øya dro vi for å spise lunch på en restaurant som lå rett ved havet. Utrolig flott. Det var en strand like ved bryggen, men den så ikke så veldig fin ut så vi fant ut at vi like godt kunne dra til en annen en. Etter å ha sett på et kart fant vi ut at det lå en annen strand ikke så langt unna, trodde vi. VI bestemte oss for å starte å gå, det kunne jo ikke være sååå lant.... Men vi unervurderte lengden, etter å ha gått i 30 minutter i 35 grader var vi både slitne og trøtte og vi så ingen strand. Vi fant en benk i skyggen og satt oss ned der og bestemte oss får å gå rundt neste hjørnet for å se om stranden lå der. Det gjorde den selvfølgelig ikke og vi måtte faktisk bare snu å gå tilbake. Vi prøvde å få en taxi, men ingen stoppet før vi var nesten tilbake til der vi startet. Da ble det taxi til stranden som var mye lengre unna enn det vi trodde og der ble det mye sol og bading før vi tok fergen tilbake til Athen på kvelden.

Lenge leve spontane turer!

- solnedgang fra bryggen -

Hei, disse dagene i Athen har gått så utrolig fort, hvor har tiden blitt av? Men jeg har fått oppleve så utrolig mye nytt, sett nye steder og spist flere greske salater. Vi var å så Acropolis for noen dager siden og det var utrolig flott. Du ser Acropolis fra hele byen og selv om mye er restorert og mange av de originale statuene står på museumet var det utrolig spesielt å dra opp å se på noe som har eksistert i flere tusen år. Vi dro senere på museumet hvor jeg fikk vite litt mer av historien bak Acropolis, men også Athen. I dag har vi vært på en øy litt utenfor Athen, solt oss litt og gått en laang tur :-)

Heisann! Endelig har ferien min startet og jeg er i Hellas. Jeg hadde booket et fly med avgang 6:30, og dermed ble jeg sittende på Gardemoen fra klokken 11 kvelden før. Denne gangen gikk det veldig greit. Det hender jeg blir litt irritert på meg selv når jeg må stå opp veldig tidlig, eller ikke for sovet, på grunn av en tidlig flyavgang. Men denne gangen gikk det så utrolig greit :-) Det var også flere stykker som satt der og jeg så på film hele tiden.

Mitt flyet landet noen timer tidligere enn Sarah så vi hadde bestemt oss for å møte på hostellet. Å ta metroen inn til Athen var veldig greit, men jeg klarte å gå av på et stopp for tidlig, så det ble en 25 minutters gåtur fra metro stasjonen til hostellet i 30 grader.

Det var så koselig å møte sarah igjen. Vi så det Roman Agora, gikk igjennom den historiske bydelen, syngtama square, hadrins library, spiste greek salat og hadde en kjempe fin første dag på tur.

I går gikk turen til Acropolis og et stort museum og idag skal vi til Cape Sounion :-)

Ditt navn her

"Image and video hosting by TinyPic"

Hei! Jeg heter Elise og studerer sykepleien i Oslo. Jeg skriver for det meste om min hverdag som student, reiser, matglede og det som faller meg inn.

Legg meg til som venn

· August 2015 · Juli 2015 · Juni 2015 · Mai 2015 · April 2015 · Mars 2015 · Februar 2015 · Januar 2015 · Desember 2014 · November 2014 · Oktober 2014 · September 2014 · August 2014 · Juli 2014 · Juni 2014 · Mai 2014 · April 2014 · Mars 2014 · Februar 2014 · Januar 2014 · Desember 2013 · November 2013 · Oktober 2013 · September 2013

· Blogg · Hverdag · Matglede · New York · Reise

Søk i bloggen

Linker

· blogg.no · Få din egen blogg!

Design

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgiver av bloggen. All bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver.
Bloggen ligger på
blogg.no og annonser på bloggen selges av Mediehuset Nettavisen. Ansvarlig redaktør for Mediehuset Nettavisen er Gunnar Stavrum.