Heisann! Jeg er tilbake i Norge etter noen flotte dager i Spania. Turen tilbake gikk kjempe fint, selv om jeg var veldig trøtt da jeg var på flyet fikk jeg gjort masse den dagen. På vei til toget på Gardemoen fikk jeg en stor rift i geneseren min. Jeg hadde på meg en strikket genser og mens jeg gikk bortover var det ei som dultet borti meg og klarte å hempe sekken fast i armen på geneseren min så det ble en stor rift i genseren. Damen snudden seg så vidt og sa "sorry", for hun gikk videre. Jeg hadde fått et stort hull i geneseren min og var lite fornøyd da jeg gikk videre med et veldig stort og tydelig hull på armen. Veldig kjedelig, men sånn skjer kanskje innimellom...?

Uansett, igår var jeg faktisk på tur med en liten Chihuahua. Hilde og jeg leste sammen på formiddagen og på ettermiddagen skulle hun gå tur med hunden til ei venninne. Jeg slengte meg på og vi fikk en veldig flott tur med den lille hunden. Kanskje turen hjalp meg bittelitt for å komme over hundefrykten jeg har :-)

Siste dag i Spania kom alt for fort, men jeg har opplevd så utrolig mye på disse dagene og hadde det kjempe koselig sammen med besteforeldrene mine. Den siste dagen gikk turen til Guadalest, som ble bygget etter det store jordskjelvet i 1644. Huset ble bygget av familien Ordunja. Jeg var her for litt over 10 år siden, men husket ikke så veldig mye fra da så det var veldig gøy å dra tilbake. Fra huset var det en flott utsikt ut mot havet og på baksiden mot to landsbyer. Vi gikk også inn i huset for å se hvordan de bodde før vi endte opp på toppet hvor det er en gravplass og en klokketårn.

- Disse gatene syns jeg er utrolig sjarmerende og flotte -

Jeg vurderte sterkt å bade, eller hoppe uti, bassenget idag, men det endte med at jeg bare vasset da jeg syns vannet var litt for kaldt, så det får jeg heller spare til neste gang. Kan ikke si at jeg har vært i syden før uten å bade, men det er en første gang for alt og jeg får heller ta det igjen til sommeren.

Denne utsikten hadde jeg igår da vi satt oss ned på en restaurant ved stranden i La Villa Joyosa. Vi spiste en tidlig lunsj på Le Cabanon, hvor de hadde utrolig god mat. Jeg rakk ikke en gang å ta bilde av maten før jeg måtte smake på den. Dette ser ut som en utrolig fin sand strand jeg håper jeg kan reise tilbake til en gang det er litt mer fristende å bade. Selv om temperaturer her er over 20 grader, er det kaldt i både havet og bassenget og det frister ikke akuratt å hoppe uti.

Rett ved stranden ligger disse idylliske husene tett i tett. Høye og smale hus i forskjellige farger som en egen liten by og i midten av alle disse gatene er det også en kirke. Med en liten terrasse i hver etasje, mange forskjellige farger og mye liv hadde det vært gøy å besøke noen som bor der for å se hvordan det ser ut inni. Det var utrolig koselig å bare gå innimellom gatene og er du i området anbefaler jeg deg å spasere igjennom her.

Igår ble det tur til Faro del Albir, en 5 km gåtur til et fyr, litt i utkanten av Albir. Med flere utsiktspunk hvor du blandt annet kan se hele Albir, fantastisk havutsikt og oppover fjellet. Hele veien er asfaltert så her kan alle komme seg fram og jeg syns det var en utrolig flott tur. Som du ser så er det litt overskyet her, desverre. Når jeg kom hjem la jeg på opp på terassen med en god bok, mango og musikk, men under en time senere var solen dekket av skyer og det ble ikke mer sol på meg. Men litt farge ble det forhåpentligvis uansett :-)

Igår var det desverre meldt overskyet på formidadgen, så derfor var det den perfekte dagen å se på de forskjellige shoppingsentrene de har i området. Jeg kjørte ned til Benidorm, en stor by med flere høye byggninger, blandt annet In Tempo, som skulle være det høyeste leilighetsbygget i Europa. Bygget skulle egentlig bare ha 20 etasjer, men det ble senere bestemt at den skulle bli større og arkitekten la dermed til 27 nye etasjer. Når byggningen var 110 meter høy ble det lagt merke til at bare de 20 første etasjene hadde heis, mens til de resterende 27 etasjene var det ikke inkludert en heis. Det spekuleres rundt om dette er sant eller ikke, men bygget er veldig stilig, og står veldig sentralt i Benidorm. Dagen startet med en tur på La Marina, hvor de hadde mange forskjellige butikker og jeg endte opp med å kjøpe blandt annet disse sandalene, noe klær og småting. En butikk jeg syns var spesiel gøy å gå i var Ale Hop, en spansk versjon av Søstrene Grene, hvor man finner alt mulig rart og gøy som man kanskje egentlig ikke trenger.

Selv om det var skyer store deler av formiddagen var temperaturen fortsatt veldig behagelig og solen tittet fram senere på dagen :-)

Nå er jeg endelig i Spania og jeg har hatt en fantastisk dag så langt. Turen ned gikk veldig greit, ingen forsinkelser, turbulens, jeg fikk et sete ved vinduet og setet ved siden av meg var ledig så jeg slapp å krangle om armlenen. Mormor og morfar ventet på meg når jeg kom ut og siden jeg var så fornuftig og bare hadde med meg en håndbagasje slapp jeg å vente ved båndet på kofferten min som alltid kommer sist. Idag morges gikk jeg ned til bassenget for å kjenne på vannet. Det var desverre ganske kaldt, så tror ikke det blir noe bading på denne ferien, men kanskje jeg hopper uti en dag.

Etter frokost, som jeg må nevne besto av blandt annet nypresset juice :-), kjørte vi til Albir og gikk langs stranden på strand promonaden. Her var jeg sammen med mormor og morfar for 10 år siden og veldig gøy å dra tilbake. Deretter dro vi til gamle byen i Altea. Her var det mange små hvite hus på rekke, utsikt mot byen og små søte butikker.

Jeg syns det er utrolig koselig å gå i sånne trange gater med småbutikker man kan titte innom hvis man vil, gå i eget tempo og ta mange bilder.

- mormor og mofar -

Vi satt oss ned på Casa Vital for å spise lunsj. En tapas restaurant med en utrolig flott havutsikt og kjempe god mat. Det er mange nordmenn her i området og servitøren kunne både "værs så god", "takk", og "regning" på norsk. Syns det er litt dumt for jeg kunne heller ønske at jeg kunne bruke den spansken jeg fortsatt husker mens jeg er her. Maten her var utrolig god og kan anbefales hvis man er i området.

Til slutt kjørte vi opp til Polop, en gamel gravplass på toppen av en høyde. Her var det smale enveis kjørte gater både opp og ned og ikke plass til stort mer enn en bil i breden, skarpe svinger og bratt nedover.

Heisann! Snart sitter jeg på flyet på vei til Spania! Gjett om jeg gleder meg. Selv om jeg holdt på å hå av på feil togstajon, Moss istedenfor Rygge, setter jeg meg snart ned på flyet. Jeg lander sent ikveld, men imorgen er jeg klar for å utforske og se nye steder. Bildene under er fra når jeg var i Spania i juni i fjor :-)

Venninner, sol, Oslo og grilling er virkelig en fantastisk kombinasjon! Jeg møtte noen venninner på st.Hanshaugen tidligere idag for å grille og det var utrolig koselig. Vi handlet først inn litt enkel grillmat før vi satt oss på toppen av st.Hanshaugen. Vi var ikke de eneste som hadde tatt turen ut, da både parken, gatene og bussene var fulle av folk. Så utrolig koselig å kunne være litt mer ute nå. Jeg tror til og med at jeg har fått litt farge ;) Resten av kvelden må jeg bruke til å pakke, da jeg enda ikke har startet. Reiser bare med håndbagasje imorgen, så her gjelder det å ikke ta med seg for mye eller noe udnødvendig.

Tre dager med strålende sol på rad er ikke værst. Det er ikke alltid like lett å sitte inne å lese pensum når det er så flott vær ute. Igår dro jeg på middag til Hilde og hun disket opp med kjøttboller og søtpotetstappe - nammnamm! Etterpå dro vi til slottsparken, vi tok med oss tepper og blader og ble liggende i et par timer. Vi var ikke de eneste som var ute og ble sittende til det ble for kaldt. Det er utrolig herlig å ha så mange forskjellige parker i nærheten, hvor man kan lese blader, bøker, pensum eller bare sitte å slappe av mellom forelesingene. Våren her i Oslo har startet utrolig bra! Idag blir det grilling i parken til lunsj og det er skikkelig motivasjon når jeg nå sitter å leser om sykdommer i respirasjonssystemet.

Igår ble det en kjempe koselig kveld hos Marte, med en ordentlig studentmiddag = "potetmos og kjøttdeig gryte", selv om det ikke ser så delikat ut, var det kjempe godt, enkelt og greit. Vi var begge veldig sultne, så da passet dette midt i blinken. På kvelden ble det en ny episode av 71 grader nord. Jeg gleder meg hver uke til en ny episode av serien. Har ikke sett på de tidligere sesongene, men så langt liker jeg det utrolig godt og kommer nok til å følge med neste sesong også.

Idag ble det frokost på terassen i solen. For en herlig start på dagen og uken. Vi har ikke noen møbler på terassen, men da er det bare å bruke kreativiteten. Blir nok flere frokoster ute her i løpet av våren. Hele ettermiddagen går for min del til forelesing om respirasjonssystemet, men håper det fortsatt er varmt ikveld :-)

Tipper det er flere enn meg som sitter ute å nyter solen. For et vær! Helt fantastisk. Jeg elsker sol og sommer og selv om det så litt grått ut i morges da jeg våknet har det bare blitt varmere og varmere. Min søndag startet med en tur i Intro, kjempe god start på søndag å lovsynge, høre på en fantastisk tale og å treffe mange kjente! Når jeg kom hjem lagde jeg meg en jordbær sorbet som ble utrolig god og som ikke tok lengre enn fem minutter å lage. Etterpå fant jeg mange pledd som jeg la oppå hverandre og satt meg ute på terassen og hørte på musikk. Planen var egentlig å lese ferdig boken min, men det var så utrolig godt å bare ligge der så de siste kapittler får jeg heller spare til en annen gang. Nå skal jeg straks ut igjen for ikveld blir det middag og 71 grader nord med Marte. Begynner å bli alt for lenge siden jeg så henne nå, så det blir nok ekstra koselig ikveld!

God torsdag! På tirsdag ble det en ny runde med knekkebrødlaging. Hjemmelagde knekkebrød har blitt noe av det beste jeg kan spise til frokost eller kvelds. Det er godt, holder lenge, sunt, enkelt å lage og billig om man lager det selv. Man blir også god og mett av et par av disse og man kan variere ingrediensene, både mengde av ingrediensene og prøve nye om man vil det. Det finnes så utrolig mange forskjellige varianter, men dette er den jeg syns er best.

Bland alle ingrediensene i en bolle, ha i vannet til slutt, da det er lettere å variere mengden. La bollen stå i ca 20 minutter og eventuelt ta i litt til vann hvis den har blitt litt tørr. Fordel "deigen" på tre forskjellige stekebrett og flat det ut så mye som mulig på et bakepapir. Jeg bruker en slikkepot til å ta det utover bakepapiret. Stek alle brettene på varmluft på 180 grader. Åpne ca hvert 10 minutt for å slippe ut luft. Etter ca 30 minutter ta ut et og et brett og del opp i biter. Når du deler det opp i biter skal ikke knekkebrødene være helt sprø, da det er lettere å dele de opp før det skjer. Sett knekkebrødene inn i ovnen igjen til de er sprø før du tar de ut og legger de på en rist.

- Det er veldig godt med ost og skinke og avokado -

Nå er det en uke til jeg reiser til Spania og gjett om jeg gleder meg! Været her har vært så ustabilt så jeg ser veldig fram til en uke med sol og blå himmel! Selv om det er litt småkaldt her ble det en liten tur ut i går sammen med noen veninner. Vi gikk mot Aker Brygge og opp mot Akershus festing. Vi tittet litt på utsikten, men brukte nok mest tid på å ta bilder ;) Veldig koselig var det ihvertfall!

Til noe helt annet, så anbefaler jeg alle å se den nye dokumentaren fra Brennpunkt: Fortell og forsvinn, som handler om menneskehandle her i Norge. Dokumentaren inneholder noen sterke historier, som man ikke kan unngå å bli berørt av. På lørdag holder Intro en frihet21 Worship hvor vi "setter søkelyset på det moderne slaveriet i det 21. århundre. Vi ønsker å være en stemme for de stemmeløse, for ofrene av det moderne slaveriet. Denne lørdagen er en fantastisk mulighet for deg til å bety en praktisk forskjell ved å bidra til å bekjempe det moderne slaveriet, og til å hjelpe flere mennesker til å bli bevisst på dette viktige arbeidet! Frihet21 er supporter til A21".

God morgen og god søndag! Ingenting er bedre en å våkne av seg selv og starte dagen med en god frokost, bok og en kopp kaffe. For ikke lenge siden startet jeg på en ny bok av Jojo Moyes og jeg anbefaler virkelig alle bøkene hennes. Så langt har jeg lest "Me before you", "One pluss One" og "The girl you left behind". Hun har jo skrevet så utrolig mange bøker og så langt har jeg likte alle sammen. Gøy å ha noe å bytte ut pensumbøkene med skjønnlitteratur innimellom.

"

Idag spiser jeg frokost sammen med denne herlige gutten. Alltid like koselig å se han! Idag er knekkebrødlaging og trening som står på planen før det blir 71 grader nord ikveld :-)

Gratulerer så masse med dagen, Marte! Håoer du har hatt en fantastisk dag med all den oppmerksomheten som du fortjener, spist masse god mat og selvfølgelig fått mange fine gaver. Jeg er så utrolig glad i deg og syns det er fantastisk at vi bor i samme by igjen! Noen bilder fra vi var små til nå :-)

Idag våknet jeg til fantastisk vær og det er så herlig å slippe skjerf, votter og lue når jeg skal ut døra, fryse mens jeg venter på t-banen og faktisk bare nyte solen mens jeg går det siste stykke til skolen. De menneskene jeg møter ser mye mer glad ut nå som det er sol ut, enn på vinteren når det er kaldt og jeg syns folk smiler mye mer. Jeg elsker sommer og sol og jeg skal bare nyte denne våren i Oslo og håper jeg får tatt med studiebøkene ut et par ganger istedenfor å bare sitte inne som jeg nå gjør. Henriette og jeg sitter nå og jobber med en studieoppgave og selv om det innimellom blir en del snakking og latteranfall, blir det selvfølgelig mest produktiv skriving ;)

For en fantastisk påske dette har vært, masse familietid med mamma og pappa, brødre og besteforeldre, mye brett- og kortspill, godteri og litt trening ;) Det ble mye kvalitetstid og flere runder med ligretto og vri åtter med Filip. Utrolig gøy at til og med minste mann er glad i å spille spill. Vi feiret også Pappa og bestefar sin bursdag og så ble det en harrytur til Sverige. Kanskje ikke en typisk påske på fjellet, men jeg koste meg masse og gleder meg til vår i Oslo :-)

- Familietid -

Idag var jeg på skolen i neste 12 timer, sammen med gode studievenninner, men ikveld skal jeg slappe av med en ny bok fra Jojo Moyes :-)

God skjærtorsdag! Jeg er tilbake på Hamar og storkoser meg med familien min. Det er utrolig herlig med påskeferie, for etter ferien blir det mye lesing til neste eksamen. I påsken tror jeg ikke det blir mye lesing, så håper jeg at jeg har masse motivasjon når jeg kommer tilbake til skolen neste uke. Nå er jeg akuratt ferdig med å pynte egg. Kan ikke huske sist jeg gjorde det og det var utrolig gøy. Hele familien satt seg ned og malte  og resultatet ble utrolig flott. Det er ikke så veldig mye påskepynt i huset, men litt syns jeg er veldig koselig. Jeg viste ikke helt hva jeg hadde lyst til å male på påskeeggene mine, men fant masse inspirasjon på pinterest. Jeg endte opp med å blandt annet male en sykepleier og en ugle. Kanskje ikke så veldig påske-aktig, men gøy var det uansett. Filip og jeg blåste en del egg og det var ikke bare enkelt.

- Filip og jeg som blåser egg -

- Hele familien sitter å maler -

- Påskepynt som jeg lagde på barneskolen -

Ditt navn her

"Image and video hosting by TinyPic"

Hei! Jeg heter Elise og studerer sykepleien i Oslo. Jeg skriver for det meste om min hverdag som student, reiser, matglede og det som faller meg inn.

Legg meg til som venn

· Mai 2015 · April 2015 · Mars 2015 · Februar 2015 · Januar 2015 · Desember 2014 · November 2014 · Oktober 2014 · September 2014 · August 2014 · Juli 2014 · Juni 2014 · Mai 2014 · April 2014 · Mars 2014 · Februar 2014 · Januar 2014 · Desember 2013 · November 2013 · Oktober 2013 · September 2013

· Blogg · Hverdag · Matglede · New York · Reise

Søk i bloggen

Linker

· blogg.no · Få din egen blogg!

Design

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgiver av bloggen. All bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver.
Bloggen ligger på
blogg.no og annonser på bloggen selges av Mediehuset Nettavisen. Ansvarlig redaktør for Mediehuset Nettavisen er Gunnar Stavrum.