Heisann! Jeg er tilbake i Norge etter noen flotte dager i Spania. Turen tilbake gikk kjempe fint, selv om jeg var veldig trtt da jeg var p flyet fikk jeg gjort masse den dagen. P vei til toget p Gardemoen fikk jeg en stor rift i geneseren min. Jeg hadde p meg en strikket genser og mens jeg gikk bortover var det ei som dultet borti meg og klarte hempe sekken fast i armen p geneseren min s det ble en stor rift i genseren. Damen snudden seg s vidt og sa "sorry", for hun gikk videre. Jeg hadde ftt et stort hull i geneseren min og var lite fornyd da jeg gikk videre med et veldig stort og tydelig hull p armen. Veldig kjedelig, men snn skjer kanskje innimellom...?

Uansett, igr var jeg faktisk p tur med en liten Chihuahua. Hilde og jeg leste sammen p formiddagen og p ettermiddagen skulle hun g tur med hunden til ei venninne. Jeg slengte meg p og vi fikk en veldig flott tur med den lille hunden. Kanskje turen hjalp meg bittelitt for komme over hundefrykten jeg har :-)

Siste dag i Spania kom alt for fort, men jeg har opplevd s utrolig mye p disse dagene og hadde det kjempe koselig sammen med besteforeldrene mine. Den siste dagen gikk turen til Guadalest, som ble bygget etter det store jordskjelvet i 1644. Huset ble bygget av familien Ordunja. Jeg var her for litt over 10 r siden, men husket ikke s veldig mye fra da s det var veldig gy dra tilbake. Fra huset var det en flott utsikt ut mot havet og p baksiden mot to landsbyer. Vi gikk ogs inn i huset for se hvordan de bodde fr vi endte opp p toppet hvor det er en gravplass og en klokketrn.

- Disse gatene syns jeg er utrolig sjarmerende og flotte -

Jeg vurderte sterkt bade, eller hoppe uti, bassenget idag, men det endte med at jeg bare vasset da jeg syns vannet var litt for kaldt, s det fr jeg heller spare til neste gang. Kan ikke si at jeg har vrt i syden fr uten bade, men det er en frste gang for alt og jeg fr heller ta det igjen til sommeren.

Denne utsikten hadde jeg igr da vi satt oss ned p en restaurant ved stranden i La Villa Joyosa. Vi spiste en tidlig lunsj p Le Cabanon, hvor de hadde utrolig god mat. Jeg rakk ikke en gang ta bilde av maten fr jeg mtte smake p den. Dette ser ut som en utrolig fin sand strand jeg hper jeg kan reise tilbake til en gang det er litt mer fristende bade. Selv om temperaturer her er over 20 grader, er det kaldt i bde havet og bassenget og det frister ikke akuratt hoppe uti.

Rett ved stranden ligger disse idylliske husene tett i tett. Hye og smale hus i forskjellige farger som en egen liten by og i midten av alle disse gatene er det ogs en kirke. Med en liten terrasse i hver etasje, mange forskjellige farger og mye liv hadde det vrt gy beske noen som bor der for se hvordan det ser ut inni. Det var utrolig koselig bare g innimellom gatene og er du i omrdet anbefaler jeg deg spasere igjennom her.

Igr ble det tur til Faro del Albir, en 5 km gtur til et fyr, litt i utkanten av Albir. Med flere utsiktspunk hvor du blandt annet kan se hele Albir, fantastisk havutsikt og oppover fjellet. Hele veien er asfaltert s her kan alle komme seg fram og jeg syns det var en utrolig flott tur. Som du ser s er det litt overskyet her, desverre. Nr jeg kom hjem la jeg p opp p terassen med en god bok, mango og musikk, men under en time senere var solen dekket av skyer og det ble ikke mer sol p meg. Men litt farge ble det forhpentligvis uansett :-)

Igr var det desverre meldt overskyet p formidadgen, s derfor var det den perfekte dagen se p de forskjellige shoppingsentrene de har i omrdet. Jeg kjrte ned til Benidorm, en stor by med flere hye byggninger, blandt annet In Tempo, som skulle vre det hyeste leilighetsbygget i Europa. Bygget skulle egentlig bare ha 20 etasjer, men det ble senere bestemt at den skulle bli strre og arkitekten la dermed til 27 nye etasjer. Nr byggningen var 110 meter hy ble det lagt merke til at bare de 20 frste etasjene hadde heis, mens til de resterende 27 etasjene var det ikke inkludert en heis. Det spekuleres rundt om dette er sant eller ikke, men bygget er veldig stilig, og str veldig sentralt i Benidorm. Dagen startet med en tur p La Marina, hvor de hadde mange forskjellige butikker og jeg endte opp med kjpe blandt annet disse sandalene, noe klr og smting. En butikk jeg syns var spesiel gy g i var Ale Hop, en spansk versjon av Sstrene Grene, hvor man finner alt mulig rart og gy som man kanskje egentlig ikke trenger.

Selv om det var skyer store deler av formiddagen var temperaturen fortsatt veldig behagelig og solen tittet fram senere p dagen :-)

N er jeg endelig i Spania og jeg har hatt en fantastisk dag s langt. Turen ned gikk veldig greit, ingen forsinkelser, turbulens, jeg fikk et sete ved vinduet og setet ved siden av meg var ledig s jeg slapp krangle om armlenen. Mormor og morfar ventet p meg nr jeg kom ut og siden jeg var s fornuftig og bare hadde med meg en hndbagasje slapp jeg vente ved bndet p kofferten min som alltid kommer sist. Idag morges gikk jeg ned til bassenget for kjenne p vannet. Det var desverre ganske kaldt, s tror ikke det blir noe bading p denne ferien, men kanskje jeg hopper uti en dag.

Etter frokost, som jeg m nevne besto av blandt annet nypresset juice :-), kjrte vi til Albir og gikk langs stranden p strand promonaden. Her var jeg sammen med mormor og morfar for 10 r siden og veldig gy dra tilbake. Deretter dro vi til gamle byen i Altea. Her var det mange sm hvite hus p rekke, utsikt mot byen og sm ste butikker.

Jeg syns det er utrolig koselig g i snne trange gater med smbutikker man kan titte innom hvis man vil, g i eget tempo og ta mange bilder.

- mormor og mofar -

Vi satt oss ned p Casa Vital for spise lunsj. En tapas restaurant med en utrolig flott havutsikt og kjempe god mat. Det er mange nordmenn her i omrdet og servitren kunne bde "vrs s god", "takk", og "regning" p norsk. Syns det er litt dumt for jeg kunne heller nske at jeg kunne bruke den spansken jeg fortsatt husker mens jeg er her. Maten her var utrolig god og kan anbefales hvis man er i omrdet.

Til slutt kjrte vi opp til Polop, en gamel gravplass p toppen av en hyde. Her var det smale enveis kjrte gater bde opp og ned og ikke plass til stort mer enn en bil i breden, skarpe svinger og bratt nedover.

Heisann! Snart sitter jeg p flyet p vei til Spania! Gjett om jeg gleder meg. Selv om jeg holdt p h av p feil togstajon, Moss istedenfor Rygge, setter jeg meg snart ned p flyet. Jeg lander sent ikveld, men imorgen er jeg klar for utforske og se nye steder. Bildene under er fra nr jeg var i Spania i juni i fjor :-)

Venninner, sol, Oslo og grilling er virkelig en fantastisk kombinasjon! Jeg mtte noen venninner p st.Hanshaugen tidligere idag for grille og det var utrolig koselig. Vi handlet frst inn litt enkel grillmat fr vi satt oss p toppen av st.Hanshaugen. Vi var ikke de eneste som hadde tatt turen ut, da bde parken, gatene og bussene var fulle av folk. S utrolig koselig kunne vre litt mer ute n. Jeg tror til og med at jeg har ftt litt farge ;) Resten av kvelden m jeg bruke til pakke, da jeg enda ikke har startet. Reiser bare med hndbagasje imorgen, s her gjelder det ikke ta med seg for mye eller noe udndvendig.

Tre dager med strlende sol p rad er ikke vrst. Det er ikke alltid like lett sitte inne lese pensum nr det er s flott vr ute. Igr dro jeg p middag til Hilde og hun disket opp med kjttboller og stpotetstappe - nammnamm! Etterp dro vi til slottsparken, vi tok med oss tepper og blader og ble liggende i et par timer. Vi var ikke de eneste som var ute og ble sittende til det ble for kaldt. Det er utrolig herlig ha s mange forskjellige parker i nrheten, hvor man kan lese blader, bker, pensum eller bare sitte slappe av mellom forelesingene. Vren her i Oslo har startet utrolig bra! Idag blir det grilling i parken til lunsj og det er skikkelig motivasjon nr jeg n sitter leser om sykdommer i respirasjonssystemet.

Igr ble det en kjempe koselig kveld hos Marte, med en ordentlig studentmiddag = "potetmos og kjttdeig gryte", selv om det ikke ser s delikat ut, var det kjempe godt, enkelt og greit. Vi var begge veldig sultne, s da passet dette midt i blinken. P kvelden ble det en ny episode av 71 grader nord. Jeg gleder meg hver uke til en ny episode av serien. Har ikke sett p de tidligere sesongene, men s langt liker jeg det utrolig godt og kommer nok til flge med neste sesong ogs.

Idag ble det frokost p terassen i solen. For en herlig start p dagen og uken. Vi har ikke noen mbler p terassen, men da er det bare bruke kreativiteten. Blir nok flere frokoster ute her i lpet av vren. Hele ettermiddagen gr for min del til forelesing om respirasjonssystemet, men hper det fortsatt er varmt ikveld :-)

Tipper det er flere enn meg som sitter ute nyter solen. For et vr! Helt fantastisk. Jeg elsker sol og sommer og selv om det s litt grtt ut i morges da jeg vknet har det bare blitt varmere og varmere. Min sndag startet med en tur i Intro, kjempe god start p sndag lovsynge, hre p en fantastisk tale og treffe mange kjente! Nr jeg kom hjem lagde jeg meg en jordbr sorbet som ble utrolig god og som ikke tok lengre enn fem minutter lage. Etterp fant jeg mange pledd som jeg la opp hverandre og satt meg ute p terassen og hrte p musikk. Planen var egentlig lese ferdig boken min, men det var s utrolig godt bare ligge der s de siste kapittler fr jeg heller spare til en annen gang. N skal jeg straks ut igjen for ikveld blir det middag og 71 grader nord med Marte. Begynner bli alt for lenge siden jeg s henne n, s det blir nok ekstra koselig ikveld!

God torsdag! P tirsdag ble det en ny runde med knekkebrdlaging. Hjemmelagde knekkebrd har blitt noe av det beste jeg kan spise til frokost eller kvelds. Det er godt, holder lenge, sunt, enkelt lage og billig om man lager det selv. Man blir ogs god og mett av et par av disse og man kan variere ingrediensene, bde mengde av ingrediensene og prve nye om man vil det. Det finnes s utrolig mange forskjellige varianter, men dette er den jeg syns er best.

Bland alle ingrediensene i en bolle, ha i vannet til slutt, da det er lettere variere mengden. La bollen st i ca 20 minutter og eventuelt ta i litt til vann hvis den har blitt litt trr. Fordel "deigen" p tre forskjellige stekebrett og flat det ut s mye som mulig p et bakepapir. Jeg bruker en slikkepot til ta det utover bakepapiret. Stek alle brettene p varmluft p 180 grader. pne ca hvert 10 minutt for slippe ut luft. Etter ca 30 minutter ta ut et og et brett og del opp i biter. Nr du deler det opp i biter skal ikke knekkebrdene vre helt spr, da det er lettere dele de opp fr det skjer. Sett knekkebrdene inn i ovnen igjen til de er spr fr du tar de ut og legger de p en rist.

- Det er veldig godt med ost og skinke og avokado -

N er det en uke til jeg reiser til Spania og gjett om jeg gleder meg! Vret her har vrt s ustabilt s jeg ser veldig fram til en uke med sol og bl himmel! Selv om det er litt smkaldt her ble det en liten tur ut i gr sammen med noen veninner. Vi gikk mot Aker Brygge og opp mot Akershus festing. Vi tittet litt p utsikten, men brukte nok mest tid p ta bilder ;) Veldig koselig var det ihvertfall!

Til noe helt annet, s anbefaler jeg alle se den nye dokumentaren fra Brennpunkt: Fortell og forsvinn, som handler om menneskehandle her i Norge. Dokumentaren inneholder noen sterke historier, som man ikke kan unng bli berrt av. P lrdag holder Intro en frihet21 Worship hvor vi "setter skelyset p det moderne slaveriet i det 21. rhundre. Vi nsker vre en stemme for de stemmelse, for ofrene av det moderne slaveriet. Denne lrdagen er en fantastisk mulighet for deg til bety en praktisk forskjell ved bidra til bekjempe det moderne slaveriet, og til hjelpe flere mennesker til bli bevisst p dette viktige arbeidet!Frihet21 er supporter til A21".

God morgen og god sndag! Ingenting er bedre en vkne av seg selv og starte dagen med en god frokost, bok og en kopp kaffe. For ikke lenge siden startet jeg p en ny bok av Jojo Moyes og jeg anbefaler virkelig alle bkene hennes. S langt har jeg lest "Me before you", "One pluss One" og "The girl you left behind". Hun har jo skrevet s utrolig mange bker og s langt har jeg likte alle sammen. Gy ha noe bytte ut pensumbkene med skjnnlitteratur innimellom.

"

Idag spiser jeg frokost sammen med denne herlige gutten. Alltid like koselig se han! Idag er knekkebrdlaging og trening som str p planen fr det blir 71 grader nord ikveld :-)

Gratulerer s masse med dagen, Marte! Hoer du har hatt en fantastisk dag med all den oppmerksomheten som du fortjener, spist masse god mat og selvflgelig ftt mange fine gaver. Jeg er s utrolig glad i deg og syns det er fantastisk at vi bor i samme by igjen! Noen bilder fra vi var sm til n :-)

Idag vknet jeg til fantastisk vr og det er s herlig slippe skjerf, votter og lue nr jeg skal ut dra, fryse mens jeg venter p t-banen og faktisk bare nyte solen mens jeg gr det siste stykke til skolen. De menneskene jeg mter ser mye mer glad ut n som det er sol ut, enn p vinteren nr det er kaldt og jeg syns folk smiler mye mer. Jeg elsker sommer og sol og jeg skal bare nyte denne vren i Oslo og hper jeg fr tatt med studiebkene ut et par ganger istedenfor bare sitte inne som jeg n gjr. Henriette og jeg sitter n og jobber med en studieoppgave og selv om det innimellom blir en del snakking og latteranfall, blir det selvflgelig mest produktiv skriving ;)

For en fantastisk pske dette har vrt, masse familietid med mamma og pappa, brdre og besteforeldre, mye brett- og kortspill, godteri og litt trening ;) Det ble mye kvalitetstid og flere runder med ligretto og vri tter med Filip. Utrolig gy at til og med minste mann er glad i spille spill. Vi feiret ogs Pappa og bestefar sin bursdag og s ble det en harrytur til Sverige. Kanskje ikke en typisk pske p fjellet, men jeg koste meg masse og gleder meg til vr i Oslo :-)

- Familietid -

Idag var jeg p skolen i neste 12 timer, sammen med gode studievenninner, men ikveld skal jeg slappe av med en ny bok fra Jojo Moyes :-)

God skjrtorsdag! Jeg er tilbake p Hamar og storkoser meg med familien min. Det er utrolig herlig med pskeferie, for etter ferien blir det mye lesing til neste eksamen. I psken tror jeg ikke det blir mye lesing, s hper jeg at jeg har masse motivasjon nr jeg kommer tilbake til skolen neste uke. N er jeg akuratt ferdig med pynte egg. Kan ikke huske sist jeg gjorde det og det var utrolig gy. Hele familien satt seg ned og malte og resultatet ble utrolig flott. Det er ikke s veldig mye pskepynt i huset, men litt syns jeg er veldig koselig. Jeg viste ikke helt hva jeg hadde lyst til male p pskeeggene mine, men fant masse inspirasjon p pinterest. Jeg endte opp med blandt annet male en sykepleier og en ugle. Kanskje ikke s veldig pske-aktig, men gy var det uansett. Filip og jeg blste en del egg og det var ikke bare enkelt.

- Filip og jeg som blser egg -

- Hele familien sitter maler -

- Pskepynt som jeg lagde p barneskolen -

Ditt navn her

"Image and video hosting by TinyPic"

Hei! Jeg heter Elise og studerer sykepleien i Oslo. Jeg skriver for det meste om min hverdag som student, reiser, matglede og det som faller meg inn.

Legg meg til som venn

Mai 2015 April 2015 Mars 2015 Februar 2015 Januar 2015 Desember 2014 November 2014 Oktober 2014 September 2014 August 2014 Juli 2014 Juni 2014 Mai 2014 April 2014 Mars 2014 Februar 2014 Januar 2014 Desember 2013 November 2013 Oktober 2013 September 2013

Blogg Hverdag Matglede New York Reise

Sk i bloggen

Linker

blogg.no F din egen blogg!

Design

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgiver av bloggen. All bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen m avtales med bloggens ansvarlige utgiver.
Bloggen ligger p
blogg.no og annonser p bloggen selges av Mediehuset Nettavisen. Ansvarlig redaktr for Mediehuset Nettavisen er Gunnar Stavrum.